Generelle betingelser og personvernerklæring

Generelle betingelser

Her finner du våre generelle betingelser. Betingelsene gjelder alle bookinger via våre nettsider eller som foretas gjennom tredjepart. Ved spørsmål ber vi deg kontakte resepsjonen

1. Bestilling

Antall personer, pris, losji, samt øvrige produkter og tjenester som skal leveres av hotellet fremgår av bekreftelsen gjesten mottar etter bestilling.

2. Prisavtalens gyldighet
De avtalte prisene er bindende for begge parter, hotellet forbeholder seg imidlertid retten til å justere prisene som følge av endrede kostnader ved økte skatter og avgifter eller andre forhold utenfor hotellets kontroll.

3. Avbookingsregler
Hva slags avbookingsregler som gjelder for din booking er avhengig av hvilken type booking du har gjennomført. Kontroller alltid hvilke regler som gjelder for din booking. Disse fremkommer på din bookingsbekreftelse. Her kan du lese om de ulike reglene for avbooking:

  • Garantert til kl. 16:00
    Hotellet er pliktig å tilby rom til gjesten frem til kl 16:00 på ankomstdagen. Har gjesten ikke avbestilt eller ankommet innen denne tid kan hotellet kansellere bookingen uten å kontakte gjesten.
  • Reservasjonen er garantert via firmaavtale, reisebyrå eller med kredittkort. Hotellet vil holde bekreftet reservasjon inntil kl 07:00 morgenen etter. Avbestilling av garantert reservasjon må skje senest kl 16:00 på ankomstdagen. Om gjesten ikke kommer eller om gjesten avbestiller etter kl 16:00 vil man bli belastet for første natten av oppholdet
  • Avtalebookinger. For bestillinger gjort av kunden med avtale med Grand Hotell Egersund gjelder bestillings-/avbestillingsreglene som er stipulert i kontrakten
  • 18 års aldersgrense. For gjester som ikke reiser med foreldre har vi 18 prs aldersgrense. Hotellet forbeholder seg retten til å heve bookingen om gyldig legitimasjon ikke kan fremvises.

4. Betaling

  • Kontant betaling. Ved kontant betaling vil hotellet kreve enten et kontant depositum ved innsjekk eller kredittkortgaranti
  • Kortbetaling. Grand Hotell Egersund aksepterer betaling fra følgende kredittkortselskaper: Visa, American Express, MasterCard, Diners og Eurocard. For bestilling via våre nettsider aksepterer vi Visa, American Express, MasterCard og Diners.

5. Inn- og utsjekkingstider
Bestilte hotellrom garanterer å være innsjekkingsklare fra klokken 15:00 på ankomstdagen (lokale unntak kan forekomme). Utsjekkingstid er klokken 11:00 på avreisedag.

6. Ansvar for skade.
Gjesten, eller den som står som garantist for rommet, er ansvarlig for skade på lokaler som følge av uaktsomhet eller uforsvarlig opptreden av gjesten. Alle våre hotellrom er røykfrie. Ved overtredelse kommer hotellet til å kreve erstatning for ekstra vask av rommet. Denne erstatningen er satt til 1000 NOK og kommer til å debiteres fra sluttregningen til gjesten som står ansvarlig for rommet.

7. Force Majeure
Hendelser utenfor avtalepartenes kontroll – for eksempel streik, lockout, brann etc. som gjør det umulig å oppfylle forpliktelsene i denne avtale – gir rett til å heve avtalen uten erstatningsansvar.

8. Verneting
Alle tvister som måtte oppstå mellom partene i denne avtalen (gjesten og hotellet) skal behandles etter norsk rett. Dersom ikke tvisten løses i minnelighet skal hotellets eiendoms verneting gjelde, med unntak for preseptoriske regler i forbrukerforhold.

Personvernerklæring

Innledning
Vi i Grand Hotell Egersund behandler dine personopplysninger i forskjellige sammenhenger, for eksempel når du bestiller tjenester av oss, overnatter på vårt hotell, spiser på våre spisesteder, bruker tjenester vi leverer og i enkelte andre sammenhenger. I denne personvernerklæringen finner du informasjon om hvordan vi behandlinger personopplysninger og kontaktinformasjon dersom du har spørsmål eller vil kreve innsyn.

Vi behandler dine personopplysninger i samsvar med den til enhver tid gjeldende norske personopplysningsloven (GDPR).

Behandlingsansvarlig for personopplysninger
Vårt foretak Grand Hotell Egersund AS org. nr. 987010118, Johan Feyersgate 3, 4370 Egersund, tlf. +47 51 49 60 60, e-post booking@grand-egersund.no er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i vårt sentrale system for booking og fakturering og internettsiden www.grand-egersund.no. Grand Hotell Egersund er også behandlingsansvarlig for vår markedsføring og utsendelse av eposter til våre kunder og kontakter, samt annen digital markedsføring.

Behandling av personopplysninger knyttet til booking og opphold
Når du bestiller hotellopphold hos oss, behandler vi reservasjonen din og bestillingsinformasjonen. Denne inkluderer opplysninger om romtype, hotell, priser og datoer for bestillingen din. I tillegg behandler vi informasjon om tilleggstjenester som romoppgraderinger og produkter du kjøper, og eventuelle kommentarer du legger i kommentarfeltet angående medisinske behov eller kostholdsmessige forespørsler du har.

Dette er for å kunne oppfylle avtalen om booking og kjøp av tjenester. Dette er opplysninger du har gitt oss direkte eller som du har gitt oss via reisebyrå eller agent.

Vi behandler disse opplysningene så lenge det er nødvendig for å oppfylle avtalen om booking med deg, og i tillegg så lenge gjeldende lovverk eller myndighetspålegg pålegger oss dette.

 

Behandling av personopplysninger for markedsføringsformål
Dersom du melder deg på våre nyhetsbrev lagrer vi og bruker vi din epostadresse til å sende deg nyheter og tilbud fra oss.

Vi vil også bruke din e-postadresse eller telefonnummer til å sende deg nyheter og tilbud innenfor regler om eksisterende kundeforhold. Vårt grunnlag er markedsføringslovgivningen.

Du kan til enhver tid trekke tilbake samtykker du har gitt oss eller reservere deg mot å motta markedsføring i eksisterende kundeforhold. Dette gjør du ved å sende oss en epost til booking@grand-egersund.no


Behandling av personopplysninger for utvikling, feilsøking og sikkerhet
Vi vil behandle data som inkluderer personopplysninger for å gjøre feilsøking og rette feil, forbedre tjenestene våre og teknologien vi bruker og for å analysere bruk og brukeradferd. Videre vil vi behandle personopplysninger for å verifisere din identitet, herunder verifisere identitet i forbindelse med din bruk av våre digitale tjenester.

Vi anonymiserer data eller utarbeider statistikk så langt vi klarer, men vil også måtte behandle personopplysninger for utviklings-, feilsøkings-, statistikk- og sikkerhetsformål.


Behandling av personopplysninger for øvrig
Ved konkurranser eller andre aktiviteter som du kan delta på vil vi behandle personopplysninger som navn og kontaktinformasjon når dette er nødvendig for eksempelvis å registrere hvem som deltar, og deretter trekke ut en eller flere vinner. Vi vil så langt det er mulig informere konkret om dette ved din deltakelse i konkurranser eller andre aktiviteter.

Dersom du kontakter vår kundeservice eller på annen måte henvender deg til oss med forespørsler, vil vi behandle personopplysninger du gir så langt det er nødvendig for å besvare og loggføre din henvendelse. Grunnlaget for dette er legitime interesser eller for å oppfylle avtaler med deg eller besvare dine henvendelser.

Ut over behandling beskrevet i vår personvernerklæring eller basert på ditt samtykke, vil vi i noen tilfeller måtte eller kunne behandle personopplysninger når gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol pålegger oss eller tillater oss dette.


Behandling av personopplysninger om våre leverandører, bedriftskunder og kontakter i næringslivet
Vi behandler opplysninger om kontaktpersoner hos våre leverandører, bedriftskunder, samarbeidspartnere, deltakere på våre arrangementer rettet mot næringslivet samt andre personer som opptrer i næringsvirksomhet. Dette gjør vi for å kunne jobbe effektivt, inngå og håndheve kontrakter, drive virksomheten vår og utvikle vår virksomhet og vårt profesjonelle nettverk. Slike opplysninger utgjøres typisk av navn, kontaktinformasjon, stilling, bedrift, kompetanse, forretningsmessige interesser og deltakelse på våre arrangementer for næringslivet eller tidligere utvist interesse for oss og våre ansatte.

Vi lagrer slike opplysninger så lenge vi vurderer at personen er en forretningskontakt med oss.

Grunnlaget for dette er legitime interesser.


Utlevering av personopplysninger og lovpålagt behandling
Vi leverer ikke ut dine personopplysninger til tredjepart, med mindre du har samtykket til dette, eller med mindre gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol tillater oss eller pålegger oss dette.

For ordens skyld opplyser vi om at vår bruk av databehandler for å behandle opplysninger på vegne av oss, ikke regnes som utlevering.


Utlevering av informasjon til tredjepart

Vi kan dele personopplysningene dine med tredjeparter til de følgende formålene:

For å behandle reservasjonene og bestillingene dine, og fullføre reisearrangementene og kjøpene dine, må vi dele personopplysningene dine med hotellene våre, og andre selskaper som er involvert i å hjelpe til med reisearrangementene dine.

Vi bruker tredjeparter for å levere tjenestene våre, som for eksempel IT-leverandører, leverandører av sosiale nettverk, markedsføringsbyrå, kreditt- og debetkortselskaper og leverandører kontrolltjenester mot svindel. Alle slike tredjeparter må ha tilstrekkelig beskyttelse for personopplysningene dine og kun behandle dem i samsvar med instruksene våre.


Innhenting av personopplysninger fra andre
For å sørge for at vi har riktige opplysninger om deg, kan vi vaske dine opplysninger mot andre kilder som telefonkatalog, folkeregister og liknende. Det kan i noen tilfeller være aktuelt å kredittsjekke våre kurs og konferanse kunder, hvilket betyr innhenting av kreditt-data fra andre kilder. Vi henter inn demografiske opplysninger som alder, kjønn og språk fra andre kilder. Vi henter inn opplysninger fra våre samarbeidspartnere når dette er lovlig og nødvendig for leveranse av tjenester og kommunikasjon til deg.


Overføring til utland

Vi bruker flere databehandlere for å kunne leverer våre tjenester til deg. Vår største databehandler er vårt bookingsystem Mews som er en global leverandør av hotellbookinger.

Dette medfører at personopplysninger om bestilling av overnatting behandles i Australia. Utlevering til Australia har grunnlag i EUs modellavtale for overføring fra oss som behandlingsansvarlig i Europa til databehandler i Australia.


Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen av våre nettsider.

En cookie er en liten tekstbasert datafil som plasseres på ditt utstyr (din smarttelefon, datamaskin eller for eksempel nettbrett). Cookien hjelper til med å kjenne igjen hvilken type innhold og hvilke sider som besøkes på vårt nettsted. Informasjon som lagres ved hjelp av en cookie kan være hvordan du bruker nettstedet, hva slags type av nettleser du benytter og hvilke nettsider du har besøkt.

En permanent cookie ligger igjen på ditt utstyr for et bestemt tidsrom. En sesjonscookie lagres tilfeldig i ditt utstyrs minne mens du er inne på våre hjemmesider. Sesjonscookien forsvinner når du stenger din nettleser. Vi benytter både permanente cookies og sesjonscookies. De Historiske kan også komme til å benytte en tredjeparts cookies.

Dersom du ikke ønsker at våre nettsider plasserer cookies på ditt utsyr, kan du skru av cookies i din nettleser. Dersom du skrur av cookies vil funksjonaliteten for våre nettsider reduseres.

Du kan se aktive informasjonskapsler her.


Hvordan lagres informasjonen?
Informasjon innhentet gjennom våre nettsider og email lagres i vårt booking system Mews, CRM-systemet Loopon, og vårt marketing automation system som brukes til automatisert markedskommunikasjon.

Personopplysningene dine vil bli tatt vare på så lenge det er nødvendig for de formålene som er beskrevet i disse retningslinjene for personvern eller så lenge dette er nødvendig for å etterleve lovpålagte plikter og for å løse eventuelle uoverensstemmelser.


Dine rettigheter
Du som person har flere rettigheter etter personopplysningsregelverket.

Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.

Dersom du ønsker innsyn i vår behandling av dine persondata kan du sende til oss på epost til booking@grand-egersund.no Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

Vi kommer til å be deg bekrefte din identitet eller be deg oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette må vi gjøre for å forsikre oss om at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg.

Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du alternativt klage til Datatilsynet i Norge, eller tilsynsmyndigheten i det land du bor på hotell i. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider www.datatilsynet.no.


Endringer i personvernerklæring eller i behandling
Vi jobber kontinuerlig med utvikling og forbedring av våre tjenester overfor våre kunder. Dette vil kunne endre måten eller omfanget av vår behandling av personopplysninger. Informasjonen vi gir gjennom denne personvernerklæringen vil derfor justeres og oppdateres med ujevne mellomrom. Vi vil dessuten endre personvernerklæringen når nye regler eller myndighetspraksis gjør det nødvendig.


Kontaktinformasjon:

Grand Hotell Egersund

Telefon: 51 49 60 60
Epost: booking@grand-egersund.no

Besøksadresse: Johan Feyersgate 3, 4370 Egersund
Postadresse: Johan Feyersgate 3, 4370 Egersund